tisdag 22 april 2014

Dubbelstickad babyfilt

Mitt hemliga projekt under min systers graviditet har varit en babyfilt, dubbelstickad i härligt tjockt garn.  Det blev en del botaniserande bland olika mönstersajter för att dels försöka hitta nåt som passar  men även för inspiration. Till slut fastnade jag för Baby Blanket Latvian Garden som är helt fantastiskt vackert! Originalmönstret stickas runt för att sedan steekas/klippas upp. Det ville inte jag så det blev en egen mix av Latvian mönstret och i dubbelstickning, vilket gör att båda sidorna på arbetet stickas samtidigt, blir slätstickade och får färgerna omkastade på andra sidan. Snyggt och rackarns effektivt! 

Har ni frågor kring själva Latvian mönstret hänvisar jag till designern The Needle Lady som står för dem mönsterdelarna.

Dubbelstickningen och "prick delen" är min twist på det hela. Min variant blev mindre och kanske lite annorlunda än originalet men det är väl det som är grejen ibland, att sätta sin egen prägel på sitt projekt? Perfekt storlek till spjälsängen eller att ha på golvet.

Jag använde ett tjockare garn och la upp 120 m av vardera färg + 1 kantmaska i varje sida = 122 m. 

Stickor 4,5 mm
Garn: Helen från Rusta (mörkblå och ljusblå)
Åtgång: 7 ½ nystan vardera färg.
Färdigt mått: 100 cm x 75 cm

Jag ger mig i kast med att lägga upp alla maskor och "sortera"
maskorna på första varvet. Lite pilligt är det allt i början :-)

Nu har en rad med hjärtan kommit fram.
Fint med de olika sidorna.
Snart fem rader med hjärtan... Dags att gå vidare i mönstret,
tror jag. 
Här har ytterligare en del av Latvian mönstret - bården -
blivit stickad. Sen tyckte jag att det skulle blir för brokigt
med nästa del så för min del blev det prickar...

... som zickzackar lite smått över mitt delen.

Här ser man tydligt båda sidorna.

När prick delen var klar avslutade jag med samma bård
och hjärtdelen åt samma håll medan Latvian mönstret
vänder på hjärtmönstret.
Som avslutning virkade jag en vanlig fm-kant runt om.

Färdig!


2 kommentarer: