fredag 18 april 2014

Prairie Star filt


Härom dagen började jag på en virkad filt, bestående av "rutor" man virkar ihop under arbetets gång. Jag virkar med de garner jag har hemma som passar virknål 4,5 mm så färgerna blir därefter.

Det var lite trassligt att förstå mönstret, som är skriven med US termer, så jag ritade upp ett enkelt diagram (enkelt för mig) och delar det gärna med er. Vad gäller mönstret i övrigt så hittar ni länken till Prairie Star här! Det är gratis och laddas enkelt ner via en pdf-fil. 

Där finns även schemat över hur rutorna ska fästas/ligga bredvid varandra, vilket är ett måste eftersom både färger och var/hur rutorna ska ligga (stående - liggande) varierar hela tiden. Vid "2ND MOTIF" står det hur man virkar ihop rutorna på sista varvet  :-) 

Hoppas ni finner någon nytta med detta, fråga gärna om det är nåt ni undrar så kan jag se om jag kan hjälpa till. :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar