torsdag 5 maj 2016

Fodral till termos mugg - gratis mönster



Jag använder nästa dagligen en av mina termos muggar, antingen med kallt/varmt kaffe eller som vattenflaska. Så bra! (Från Clas Ohlsson)

Nu har min svarta några år på nacken och har fått några stötar och är lite skamfilad till det yttre men den fungerar fint (bilden till vänster är från Clas Ohlssons hemsida).

Häromdagen satt jag på balkongen och myste med islatte i muggen och medan kaffet höll sig iskallt länge så blev muggen varmare och varmare i solen.

Det blev att göra ett fodral till den, så nu är den både greppvänlig och uppiffad :-)

Vill du göra ett eget fodral som passar just din termos mugg så är det bara att justera antalet maskor och varv. Jag provade allteftersom jag virkade.

Tagga alla inlägg när du använder mina mönster med #madebychippzan 

Virknål 4 mm
Garn Soft Cotton från Järbo


  1. Lägg upp 36 lm med svart eller ett antal som är delbart med tre. (Använder du tunnare eller tjockare garn så justerar du bara antalet lm).
  2. Gör en sm i allra första lm så lm-kedjan blir till en ring.
  3. 3 lm (=räknas som 1:a stolpen), 1 st i varje maska varvet ut. Sm. [36]
  4. Upprepa varv 3. Ta av det svarta garnet.
  5. Gröna "blad":
    Fäst gröna garnet i sista maska du gjorde med svart, 4 lm (=räknas som en stolpe+1 lm), 1 st i första maskan, *hoppa över 2 maskor, [1 st, 1 lm, 1 st] i nästa maska*. Upprepa * till * varvet ut, avsluta med sm. Ta av det gröna garnet. [12 par med blad]
  6. Blommor/pop corn maskor:
    Fäst rosa garnet i lm som är mellan de två gröna stolparna, 3 lm (=räknas som 1 st), 4 st runt samma lm, *ta ut virknålen ur öglan och stick in virknålen i allra första stolpens ögla OCH vidare genom den sista lösa öglan, omslag, dra igenom alla öglor, 2 lm, 5 st i nästa lm mellan de två gröna st*, upprepa *-* hela varvet, avsluta med 2 lm och sm i första popcornstolpen. Ta av garnet.
  7. Fäst svarta garnet i mitten av en popcornmaska, 3 lm (=1 st), *2 st i lm mellan de två popcorn maskorna, 1 st i mitten av nästa popcornmaska*, upprepa *-* hela varvet ut, avsluta med 2 st i lm mellan sista och allra första popcornmaskan, sm.
  8. Fortsätt med stolpvarv i ytterligare 7 varv, eller fler/färre om du vill ha en längre/kortare modell. Ta av garnet.
  9. Smygmaskvarv: Fäst rosa garn och virka smygmaskor längs övre kanten.
  10. Grön kant längs nedre kanten.
    Jag vände på hela kalaset och fäste grönt garn i uppläggningskanten och virkade fm. Tyckte det passade fint tillsammans med blombården. Virka ett eller flera varv.
Nu är det bara att fästa alla trådar och dra på fodralet. Hellre lite tajt så inte fodralet hasar ner :-)

Gör så många du vill till dig själv, ge bort eller sälj. Alla inlägg i sociala medier med skall taggas med #madebychippzan när du använder mina mönster. 

Tjing!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar