torsdag 17 maj 2018

Elise väska - handtag

Så var det dags för handtagen :-)
Det är ju väldigt individuellt, hur långa och breda man vill ha dem. Ska det vara två eller kanske en lång?

Jag gör mina lite runda längst ut och virkar därför runt en lång lm-kedja. Man kan lika gärna virka fram och tillbaka för en kantig ände. Funkar lika fint.

Total längd: 73 cm
Med virknål 2,5 mm och vitt 8/4 garn gör jag 200 lm. Lämna gärna en lång garnände i början.

1) 1 fm i 2:a lm från nålen. Fm hela vägen till allra sista lm, där virkas 3 fm. Sätt en MARKÖR i den mittersta av de 3. Nu vrider vi arbetet och fortsätter virka längs andra sidan av lm-kedjan. Fm hela vägen tillbaka till start, i sista maskan virkas 2 fm. Sätt en MARKÖR i den sista. 1 sm. [400 fm]

Markörer på plats... nå, några örhängen får agera
markörer :-)
I fortsättningen: FÖRE och EFTER varje markör virkas 2 fm i samma maska = ökning med 4 maskor på varvet.

2) Varvet börjar med 1 lm.Vi befinner oss direkt efter en maska med MARKÖR och virkar därför 2 fm i samma maska. Fortsätt med fm till maskan innan nästa MARKÖR, 2 fm, 1 fm där markören sitter, 2 fm i maskan efter markören. Fortsätt med fm till sista markören virka 2 fm i maskan, 1 fm där markören sitter. 1 sm.

Upprepa varv 2 en gång till med vitt.
Byt färg (lila) och upprepa varv 2 igen.

Om man vill...
För att hålla stabiliteten i handtagen har jag gjort ett varv med smygmaskor över sista varvet. Jag sticker ner nålen i hålet under de båda luftmaskbågarna, hämtar garn och drar igenom allt. Den extra detaljen gör att handtagen inte stretchar lika mycket om man bär lite vikt i väskan.


Var sätter man fast handtagen på väskan?
Smaksak. Jag nålar alltid och testar. Som regel vill jag kunna ha väskan på axeln så utrymmet mellan får inte vara för trångt. Sen är det längden. Ska de fästas längre ner eller upp? Testa!

När du bestämt plats och nålat. Sy med små täta stygn längs HELA delen som ligger mot väskans sida, ända upp till toppen på väskan.

Brett eller...

... smalt?

Långa handtag eller...

... lagom?

Det går ju att fästa dem längre ner och få korta bärhandtag.
Testa dig fram innan du syr och se vad du gillar :-)

Tjing!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar