fredag 2 augusti 2013

DIY - kalenderblad

De två senaste dagarna har jag suttit vid datorn och gjort egna sidor till filofaxen.
Varför?! Det finns ju att köpa, tänker nog de flesta. 
Visst finns det mängder med olika delar till filofaxer i alla olika färger och former, randiga/rutiga papper och kalendrar på både korsen och tvären men ändå inte så som jag vill ha det: enkelt och lagom glada blad men framför allt strukturerat och översiktligt. 

Mina egna varianter av
Vertikal kalender med klockslag över hela dagen. 
Lördag och söndag har egna delningar eftersom jag inte jobbar skift behöver jag inte ha klockslag på samma sätt på helgerna. 
Sen, pricken över i:et: en liten To Do ruta, där de viktiga sakerna för just den här veckan hamnar. Telefonsamtal, bokningar, sånt som måste fixas osv. Bara att bocka av när de är klara.
Fördelen med att inte ha några färdiga datum är att det bara är att printa ut nya blad, dubbelsidigt, sidorna löper på :-)

Telefon blad med avskilda rutor.
Randiga blad där allt flyter 
ihop är alltför rörigt.



Saker som ska fixas men som inte behöver fixas just nu behövs verkligen skrivas ner.
Minnet sorterar gärna bort tankar som "sen ska jag"...

Sen är jag en sån som klottrar jag idéer, tankar och projekt precis överallt. På lappar och i block som sen försvinner, glöms bort eller göms undan när "städpatrullen" härjar. Tanken är att få alla dessa idéer på samma ställe. Vi får se hur det går. Lämnar jag rubriken tom kan jag ju skriva olika teman på bladen istället: pyssel, stickning, virkning, hemmet, födelsedagar (present idéer), utmaningar...


Vecko meny 
Det här om något ska väl få mig att komma ihåg vad vi ska käka och handla hem, så jag inte står där med lång näsa och vrålhungrig tonårig grabb. 
Att sätta upp lapp på kylskåpet funkar inte. Det hjälper ju inte mig att den hänger hemma när jag står i affären och klurar...
  Jag inser att det är ett pågående projekt att få till bladen så att det passar just mig och min lilla familj men det känns som att jag är på god väg. Jag gillar att organisera saker men måste ha något slags kom-ihåg-system som passar just mig.

Alla dessa blad kommer jag lägga ut framöver för DOWNLOAD så ni kan ladda ner gratis blad direkt från Dropbox, skriva ut de ni gillar och själva planera vardagen :-)

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar