lördag 25 januari 2014

Lettisk fläta - steg för steg

Nytt mönster på G snart!

När man stickar en Lettisk fläta har man båda färgerna framför arbetet, stickar avigmaskor och beroende på hur man tvinnar garnet får man tråden att luta åt olika håll. En kombination av varv gör att man får en flätstruktur. Du kan även göra flätorna åt olika håll, som här på bilden.

I mitt exempel använder jag mörkgrått (garn A) och ljusgrått (garn B).

Börja med att lägga upp jämnt antal maskor, med tvåfärgad uppläggning eller vanlig uppläggning med en färg.
Varv 1)
Sticka *1 rm med garn A, 1 rm med garn B* hela varvet ut.
Varv 2)
Garnet ska nu hållas framför arbetet och
stickas avigt.
För att få maskan att luta åt höger för man garnet man ska
använda till nästa maska, i detta fallet garn A,
UNDER garn B framför arbetet,
gör en avigmaska.
Nästa maska är garnet B, som förs under A och stickas avigt.

Fortsätt på det här sättet hela varvet.
Alltså det garn man ska sticka med: UNDER föregående.
Kom ihåg att alla maskor stickas avigt.
Alla maskor lutar nu åt höger.
Under varv 2 tvinnas garnerna rätt rejält men står du ut med
röran så löser det sig på nästa varv då allt tvinnas upp igen.
Nu gör du samma sak på nästa varv, fast tvärtom.

Varv 3)
Garnet framför arbetet som föregående varv.
För att få maskan att luta åt vänster, för man garnet ÖVER det man
nyss stickat med istället för under, som föregående varv.

Alltså, det garn man ska sticka med förs ÖVER det garn
man nyss stickat med, framför arbetet och stickas avigt.
Varv 4)
Sticka som varv 1:
*1 rm med A, 1 rm med B*
Färdigt!

För att få flätan att luta åt andra hållet gör du varv 2-3 tvärtom.

Alltså:
varv 1) *1 rm med A, 1 rm med B*
varv 2) garnet du ska sticka med förs ÖVER det du nyss har stickat med = maskan lutar åt vänster
varv 3) garnet du ska sticka med förs UNDER det du nyss stickat med = maskan lutar åt höger
varv 4) stickas som varv 1.

Kommentera gärna, vare sig det är ris eller ros är det uppskattat!

8 kommentarer:

  1. Ulrika Hännestrand26 januari 2014 kl. 10:11

    Bra sida som jag kan hänvisa till, då jag själv inte har bilder till min text.

    SvaraRadera
  2. Tack för lättåskådlig brskrivning.

    SvaraRadera
  3. Utan denna förklaring har jag inte klarat av att göra Lettisk fläta

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för en superbra beskrivning på lettisk fläta! Jag har tittat på videor för att försöka lära mig men det går för fort. Det här är precis vad jag behövde 🥰

    SvaraRadera