onsdag 27 november 2013

Virkad mössa - gratis mönster


Virkad puff-mössa
(Det är väldigt lätt att anpassa storleken.)

Här får kaffeburken agera modell :-)

Garn: Tiger från TGR, 100 % akryl, 50 g ca 110 m. Det gick åt ca 110 g garn.
Masktäthet: 10 fm = 5 cm
Virknål: 5 mm
Storlek: M

Resår:
Gör 11 lm, 1 fm i andra lm från nålen och 1 fm i varje lm tillbaka till start. (10 fm)
Vänd varje varv med 1 lm och virka i bakre maskbågen på varje varv. Detta bildar resår.

Vill du har bredare/smalare resår så ökar/minskar du antalet maskor. Busenkelt!

Virkar du till dig själv är det lätt att anpassa storleken, mät bara resåren runt huvudet emellanåt. Här är annars en tabell.

Jag virkade 64 varv resår men du virkar så långt som du behöver för just din storlek. Jämna antal varv rekommenderas dock för att det ska bli snyggt när du virkar ihop den sen.

När resår remsan är så lång du vill ha den virkar du ihop början och slutet med smygmaskor till en ring. Ta inte av garnet, vrid bara arbetet.


Mössa:
Gör 1 lm och virka ett varv med fm längs kanten, jämnt antal. För min del blev det 64 fm, en i änden på varje varv på resåren. Avsluta med en smygmaska.

Nu är det dags för "puffarna".
Det är bara första varvet som är lite annorlunda. Du gör då "puffarna" i varannan maska på föregående varvs fastmaskor. På resterande varv gör du "puffar" i hålutrymmet som bildas mellan "puffarna" så mönstret förskjuts lite, det är ändå samma antal "puffar" på alla varv.

Första "puffen" på varje varv: 
Dra upp öglan så att den blir ca 1 cm lång, omslag, stick ner nålen i första maskan (endast på varv 1) eller i hålutrymmet mellan två "puffar" på alla andra varv, alltså där du redan står, hämta garn och dra upp så öglan blir lika lång som den första, omslag, stick ner nålen i samma maska/ hål, hämta garn och dra upp öglan. Gör ett omslag och dra igenom alla öglorna på nålen, lås "puffen" med en lm.

Varv 1, endast:
Omslag, hoppa över 1 maska, *stick ner nålen, hämta garn och dra upp ca 1 cm, omslag* totalt 3 ggr i samma maska. Gör 1 omslag och dra igenom alla öglor, lås med 1 lm.

Avslutning på varje varv:
När du har gjort sista "puffen" på varvet gör du en sm i första puffen på varvet, gör ytterligare 1 sm i hålutrymmet efter, för att justera varvet.

På resterande varv gör du alltså "puffarna" i hålutrymmet istället för i fm.

Nu är det bara att fortsätta tills du har den längd du vill ha på mössan. Bara att "puffa" på!

Jag gjorde själva mössan ca 26 cm lång. Tillsammans med resår kanten på 5 cm blev den 31 cm. Lagom puffig för mig.
Det är enkelt att prova sig fram allteftersom man virkar. När du har tillräcklig längd slutar du bara virka :-)

Som avslutning tar du av garnet och drar igenom alla hålutrymmen, drar åt hårt och fäster. Så enkelt och snabbt!

Enkla och snabbvirkade!