tisdag 22 oktober 2013

Longitudinal

Longitudinal pattern

Sticka sockor på längden? 
Knittys mönster på Longitudinal fungerar förvånansvärt lätt och är roliga som attan. Stickar man med självrandande garn så blir ju ränderna längs med foten/skaftet istället för de vanliga ränderna på tvären. Mycket spännande och annorlunda! :-)

Hälen är min stora "akilles-häl" i stickprojekt och nåt som jag jobbar på att lära mig så att det blir snyggt. Jag kan sticka hälar men får ofta bråka en hel del för att få det tillräckligt bra att jag är nöjd med resultatet... träning pågår! Så alternativet är att sticka sockor på längden och dessa är mina TEST-sockor :-) Jag stickade dem i Delight (vilket inte rekommenderas eftersom det inte är hållbart till sockor men jag hade lite restgarn och var nyfiken på själva tekniken) och stickor 3 mm. 
Mönstret har storlekar från baby till 47:or, typ, så det är ingen brist på olika storlekar. 

OBS att man syr ihop sockan med kitcheners stitch, vilket också finns beskrivet på Knittys hemsida. Användbar teknik som dyker upp lite här och där i mönster och är inte alls så svårt som man tror, det gäller bara att hålla ramsan igång i huvudet.

Mönstret är på engelska.



Knitting socks lengthwise?
Knitty's pattern of Longitudinal works surprisingly easy and are so fun. If you knit with self-striping yarn the stripes on regular socks go across the foot but in this technique the stripes go lengthwise instead (along the foot) and that's what makes it so exiting and different! :-)

The heels are my big "akilles-heel" in knitting projects and something I work on, how to make them nice. I know how to knit heels but I do have to struggle to make them good enough (for me)... but, work in progress! So the alternative is to knit socks lengthwise and these are my TEST-socks :-) I made them in Delight (not recommendable since it's not durable for socks but I had some scrap yarn and was curious of the technique) and needles 3 mm. 
The pattern goes from baby to men size, so there's no lack of different sizes.

Note that you sew the socks together, using kitcheners stitch, which also is described in Knitty's page. A very useful technique that pops up here and there in different patterns and is not as hard as you think, just keep the chanting going. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar