torsdag 16 januari 2014

Hur man stickar med pärlor - steg för steg

"En-i-taget med virknål"

Mitt exempel är från när jag stickade Owlie sockorna så garn, pärlor och virknål är anpassade därefter men principen är den samma vare sig du använder större/mindre pärlor. Det som gäller är att du ska kunna sticka in virknålen i hålet på pärlan för att kunna dra igenom garnet. Anpassa även pärlan till storleken/tjockleken på garnet. Liten pärla = liten virknål = lättare på tunt garn osv.

Man ser nästan inte kroken på virknålen trots närbild.

Till mina Owlie sockor använder jag pärlor på ca 3 mm i diameter (glaspärlor från vanlig hobbyaffär) och en virknål på 0,5 mm.

Här är mitt projekt :-)
Sticka fram till den maskan som ska ha en pärla.
Trä upp en pärla på virknålen.

Ta tag i maskan som ska ha pärlan på vänster sticka
och dra av den från stickan...
...putta/dra ner pärlan mot maskan och över maskan.
Hela maskan ska alltså gå igenom hålet på pärlan.

Se till att få med alla garntrådar genom pärlan. Det kan vara lite
trixigt i början.
Sätt tillbaka maskan på vänster sticka igen...

...och sticka maskan enligt mönstret.
Nu sitter pärlan på hela maskan.

Ett färdigt varv med "uggleögon".
När man stickar in pärlor på det här sättet så sitter pärlan där den sitter. Det går alltså inte att flytta på den eftersom hela maskan går genom pärlan.


"Alla på samma gång"

Man kan även trä på alla pärlor på garnet i en enda lång rad och pilla fram en pärla allteftersom man stickar. När man gör på det sättet så går en tråd genom pärlan, istället för en maska, vilket gör att den kan flytta på sig och hamna bakom arbetet. 

Dessutom måste man trä på alla pärlor på en och samma gång och flytta dem allteftersom man stickar, vilket kan göra att garnet "fransar" sig lättare. Jag föredrar en-i-taget varianten men alla är vi olika :-) Testa dig fram och se vad som passar just dig och ditt arbete.

3 kommentarer: