lördag 29 mars 2014

Morotskaka i mugg utan ägg - klar på bara några minuter!


Ber om ursäkt för fotot... tyvärr hann jag börja glufsa på min kaka innan jag kom på att jag skulle fota. Nästa gång ska jag lägga till pecan nötter, det tror jag gör susen.
Kan dock säga att fotot inte alls ger kakan rättvisa, den blev utsökt! :-)

Du behöver en mugg, en gaffel och micro att baka i. 

Ingredienser 
Blanda först dessa torra ingredienser direkt i koppen med en gaffel.
  • 6 msk mjöl
  • 2 msk socker, vit eller brun väljer du själv
  • 1/4 tsk bakpulver
  • 1/8 tsk salt
  • 1/4 tsk kanel
  • 1/8 muskotnöt
 Häll sedan ner resten:
  • 4 msk mjölk
  • 2 msk vegetabilisk olja
  • 1/4 tsk vaniljpulver
  • 3 msk finriven morot
  • 1 msk finhackade pecan nötter (valfritt)
  • 1 msk russin (valfritt - jag själv tycker inte om russin i mat och bakverk)
Blanda igen med gaffeln och var extra noga med att du blandar allt, ända ner till botten av muggen.

Ploppa in muggen i micron och kör 2- 2½ minut eller tills den är färdig bakad. (Det kan skilja sig mellan microvågsugnar). Var försiktig när du tar ut muggen, den blir väldigt het!

Topping
Låt den svala en aning innan du lägger på en klick cream cheese (typ philadelphia ost) och ringlar lite honung på toppen. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar