torsdag 9 oktober 2014

Stickad fuskkrage - gratis mönster


Enkel och snabbstickad fuskkrage stl 6-9 månader

Garn: Novita Helen, 50 g=98 m, 17 m x 25 v.
Stickor: 4 mm (+ ev 3,5 mm till resåren i halsen).
En bit av en annan färg på garn för att sticka in en avvikande tråd för halsen. Denna plockas bort när fram- och baksida är klar och formar maskor för halsen.

Fram och baksida av kragen stickas först, med instickad tråd för halsöppningen. Sedan plockar man upp maskorna där den instickade tråden sitter och stickar resåren för halsen.

Fram & baksida
Lägg upp 40 maskor och sticka rätstickning i 3 varv.
Resten stickas så här: De 3 första och de 3 sista maskorna på varje varv stickas rät, resterande i slätstickning.
Varv 1-3) rätstickning över alla maskor
Varv 4) 3 rm, am, sista 3 maskorna stickas rät.
Varv 5) Alla maskor stickas rät.

Upprepa varv 4-5 tills arbetet mäter ca 15 cm, se till att sluta med ett avigt varv.

Sticka in en tråd för halsen
Ta fram garnet du ska använda för att sticka in en avvikande tråd för halsen.
Sticka 7 rm med basgarnet, sticka nästa 26 maskorna med avvikande garnet, sätt tillbaka dessa 26 maskor på vänster stickan igen och fortsätt sticka med basgarnet över alla maskor till slutet av varvet.

Fortsätt sticka enligt varv 4-5 tills slätstickningen/arbetet mäter lika långt första sidan. Avsluta de sista 3 varven med enbart rätstickning. Maska av, ta av tråden och fäst.

Plocka upp maskor för halsen
Nu är det dags att ta bort den avvikande tråden och plocka upp maskorna för halsen.
Jag låter tråden sitta kvar medan jag plockar upp maskorna som ligger under tråden, hela vägen från höger till vänster. Se till att du får tag i öglan på maskan och inte i mellanrummet mellan två maskor! När ena sidan är klar vänder jag på arbetet och fortsätter plocka upp maskor under tråden, hela vägen tillbaka till start. När alla maskor sitter på stickorna, då först pillar jag bort tråden. Passa på att kolla att alla maskor blivit upplockade så ingen smiter iväg.

Sticka halsen
Det bildas alltid ett glapp i sidorna efter att man plockat upp maskorna. Plocka upp några maskor i varje sida så att kragen blir tät och fin och du har totalt 54 maskor på stickorna.
Sticka resår *1 rm, 1 am* hela vägen runt. Nu kan du byta till mindre stickor om du önskar. Jag fortsatte sticka med mina 4 mm.

Fortsätt sticka resår, ca 10 cm eller så lång som du vill ha den. Jag ville kunna vika kragen utan att den ploppade upp. Man kan ju sticka den hälften så lång och ha den ovikt.

Elastisk avmaskning
1) sticka 2 rm
2) stick in vänster sticka i dessa två m - som om du skulle föra över dem till vänster sticka - sticka båda tillsammans rät i bakre maskbågarna. Du har nu 1 maska på höger sticka.
3) sticka 1 rm

Upprepa 2-3 tills alla maskor är avmaskade. Du har nu en stretchig hals :-)

Fäst alla trådar, blocka om det behövs.




2 kommentarer:

  1. Hej,
    Äntligen hittade jag ett stickmönster som jag kanske kan förstå. Är ju nybörjare... Ska skriva ner det du skrivit ovan och förhoppningsvis kommer jag igång i helgen. Stort tack :)

    SvaraRadera