fredag 12 september 2014

Virkade och stickade - flätade halskragar


Mindre än 2 nystan från TGR, 100 % akryl, virkat med dubbelt garn (50 g/ca 110 m)
Virknål 7 mm
3 knappar
Grundmönster: http://www.ravelry.com/patterns/library/alicia-cowl-one-hour-cowl

Jag ville ha min Alicia krage lösare än originalet så istället för att göra som i grundmönstret lade jag upp 81 lm. Jag ville även ha lite struktur på remsorna, så jag virkade så här:
Varv 1) fastmaskor
Varv 2) stolpar i bakre maskbågen
Varv 3) fastmaskor i främre maskbågen

Upprepade detta totalt fyra gånger enligt mönstret, så 4 remsor bildas.


Ser ut som  en hög med bläckfisk armar.


Längs startkanten virkas sedan fastmaskor
tvärs över alla remsor.



Fläta enligt mönstret och virka ihop
remsorna på andra sidan.
Glöm inte knapphålen.





Gjorde även en stickad version. 

Storleksskillnad på virkad och stickad halskrage :-)

Lade upp 16 maskor med dubbelt garn på stickor 10 mm och stickade mosstickning 1 rm, 1 am i 5 varv.
Stickade sen mosstickning över 4 maskor tills jag var nöjd med längden, ca 60 cm. Satte dessa 4 maskor på tråd och fortsatte med nästa remsa tills alla 4 remsor var stickade. Flätade enligt Alicia mönstret och satte tillbaka alla maskor på samma sticka och avsluta med 5 varv mosstickning med tre knapphål. 
Jag upplever att den stickade varianten
är mjukare och skönare att ha nära halsen. 


                           




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar