torsdag 7 maj 2015

Block fodral med fickor

Så nöjd med mitt nya fodral.


Det har varit dags att damma av symaskinen ett bra tag nu men så fick jag ett ryck och första projektet blev ett "test-fodral" (svart-rosa). Det höll även på att bli det sista för trådspänningen var helt åt skogen. Det gick inte att få till det, antingen blev det bubbligt av lösa stygn eller så gick tråden av heeeeeela tiden. Jag menar, hur kul är det att sy när tråden går av 5 gånger under 10 cm?! Frustrerande är bara förnamnet. Det fick gå som det ville, jag fick till fodralet men snyggt blev det inte i sömmarna. Dessutom hittade jag inget mellanlägg så det blev ett sladdrigt fodral.

Så fick jag tipset av en medlem i Made by Chippzan gruppen på Facebook att det kan vara så att maskinen inte tål tråden. Jag har aldrig tänkt på att symaskiner kan ha trådallergi men det var väl värt att testa ett annat märke i min trådsamling och tänk, det funkar!

Köpte på mig mellanlägg och vliselin, vilket gjorde stor skillnad på det färdiga fodralet. Kunde inte gå förbi stuvbitarna i lila och blått heller, det är ju livsfarligt att gå och flura i en tygaffär! Andra fodralet blev fantastiskt fint och tråden gick inte av en enda gång! 

Här hittar du mönstret: 

Jag sydde fast en bit resår i samband med punkt 6 i mönstret, då man syr ihop fickor-foder delen med mellanlägg-utsidan delen. Lägg resåröglan inåt mellan lagren (som är rätsidorna) med ändarna utåt så hamnar öglan rätt när du vänder hela alltet rät. Kör några extra gånger över resår delen så att det sitter. Sen hittade jag en passande knapp till locket.

Jag har haft så roligt! Det kommer bli fler syprojekt framöver :-)


Första "test"-fodralet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar