söndag 5 juli 2015

Nytt mönster - fusk linne





Visst är det snyggt med lager-på-lager? Jag är varmblodig och har tyvärr svårt att ha lager-på-lager när det är varmt men tycker det är galet snyggt att ha något under tröjan, linnet eller blusen som ”sticker fram” under kanten eller som täcker urringningen på vida tröjor/linnen. Så, hur skulle jag lösa detta?

Det resulterade i ett ”falskt linne” - en trekantig liten del som bara täcker urringningen och som inte gör att man blir överhettad som när man bär flera plagg. Man fäster den enkelt runt BH-banden med tryckknappar och viker in nedre delen under BH kanten. Hela poängen med ett fusk-linne i den här knäppa-fast-modellen är att man kan bära olika modeller på BH och ändå använda samma fusk-linne.

Mönstret är en enkel basmodell som passar de flesta och är lätt att anpassa när det gäller stor­leken. Det finns två olika alternativ/diagram på hur man kan göra flärparna i sidorna – antingen i ett svep, utan att ta av garnet eller sist när själva trekanten är färdig. Då får man dock fästa lite fler trådar.

Jag har lagt dit tips lite här och där på hur du kan ändra mönstret för att det ska passa just dig. Vi är alla olika stora/små över både överkropp och byst, så just mitt mönster kanske inte passar dig perfekt men med små ändringar kan du anpassa lätt till dina egna mått.

Förutom garn och virknål behöver du dessutom minst 2 par tryckknappar/fusk linne.

Kunskaper: du behöver endast kunna luftmaskor, stolpar och smygmaskor i detta projekt, det är ett lätt mönster som även nybörjare fixar. Annars finns jag på mailen :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar