fredag 29 mars 2013

Evakuering

Rapport:

Sovrummet är snart klart. Mattan är på plats och målaren var hit igår och spacklade, målade taket och förberedde för tapetsering. Vi fick tapet katalogerna på plats och eftersom det var skärtorsdagen skulle han inte hinna plocka ut tapeterna förrän på tisdag... helst ville han att vi skulle bestämma tapet på en gång men grabben stack ju till skolan så det fanns ingen chans att kunna titta på några flärpar på morgonen. Så tapetseringen blir på onsdag. :-) Spännande!

Sen kom då samtalet jag väntade på. Det BLIR evakuering till en annan lägenhet medan de fixar till fukt skadan hemma hos oss. Jag blev både chockad och lättad - samtidigt!
Med tanke på hur omfattande arbetet blir så är jag glad att vi slipper bo i röran. De ska bila upp golvet i toaletten, hallen och ev en bit av köket och vardagsrummet...beroende på hur fukten har spridit sig. Det betyder att hall, toa, kök och vardagsrum måste tömmas på grejer, så det nyrenoverade sovrummet kommer agera förråd.

Det känns stort och jobbigt att behöva flytta alla grejerna. Jag menar, vardagsrummet har ju en hel del prylar, både stora och små... men jag påminner mig hela tiden att det blir bra i slutänden.

Frågan är vad vi ska ta med oss? Det kommer ju vara en helt tom lägenhet vi kommer till och förutom ombyten och sånt man använder dagligen i både kök och badrum så måste vi ju ha möbler med oss. Min första tanke var dock "Vilket garn ska jag ta med mig?" hahaha! Är man garn- och stickoholic så är man!

Vi kommer att få hjälp av en evakueringsfirma - tänk att det finns såna firmor också - så själva flytten kommer inte bli problematisk. Det är allt packande jag fasar för... Bläk!

De beräknar ca 6 veckor, sen kan det bli mer eller mindre beroende på skadan. Jag hoppas faktiskt att de får fixa parketten också. För några år sedan började golvet svikta innanför tröskeln och nu har det ju visat sig att det är fuktigt ända fram till tröskeln och längs med väggen mellan hall och vardagsrum så enligt mina tankar finns det ju en anledning till att parketten börjat röra på sig. Nu är det inte bara innanför tröskeln utan hela golvet...
Förra året skulle de fixa parketten men det visade sig att företaget de anlitat bara slipade och lackade golvet, inte fixade själva problemet. När jag påpekade det skickades ett annat golvföretag och enligt honom skulle hela golvet behövas bytas ut, vilket skulle bli för dyrt enligt husägaren, så jag skulle få bo med det tills det blev "obeboeligt". (Det är ett gammalt parkett golv som ligger på sand). Jag hoppas de passar på att fixa parketten medan det ändå är tomt i vardagsrummet. Tänk om det ÄR fukt och de missar det och så ligger det kvar och om nåt år blir det "obeboeligt" och måste ut med alla grejerna igen?!

Nåja, det är bara att gilla läget och göra det bästa av det. Vi tar med våra husdjur och så pass lite/mycket så vi klarar oss. Vi får leva spartanskt och njuta av det lilla vi har med oss. Det kanske slutar med att det blir storrensning när vi flyttar hem igen :-)

Njut av Långfredagen!
Vi ska iväg till brorsan och hans familj och fira lilla Moa som fyllde 5 år häromdagen.

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar