onsdag 9 juli 2014

Blåbärsmössa till Tristan


Tuff liten grabb :-)

Klart Tristan behöver en liten blåbärsmössa, tänkte jag och började leta mönster. Efter ett tags letande frågade jag Fb gruppen https://www.facebook.com/groups/chippzan/ om tips och fick snabbt napp på 2 mönster. Den ena är från 1 år så den sparar jag till senare. Mönstret jag använde här kommer ursprungligen från Hemmets Veckotidning 29/2013. Tack för hjälpen tjejer! 

Stickad i Tilda från Svarta Fåret med stickor 3 mm.

Enligt mönstret använder de stickor 3,5 mm men för mig blev det alldeles för glesa maskor så jag gick upp en storlek på mössan och körde lite mindre stickor. Skippade sticka de små "fröna", tycker inte att blåbär ska ha några "frön" spridda över mössan som jordgubbarna. :-) Snabbt gick det att sticka den här lilla rackaren.


Alldeles lysande med den rullande kanten som kan justera höjden på mössan. Jag tror att han kommer att kunna använda den ett tag fram över. De växer ju så fort!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar