måndag 25 augusti 2014

Stickade halvvantar

Häromdagen blev jag klar med mina Monkey Socks från Knitty. Samma spetsmönster använde jag sedan till halvvantar men minskade antalet maskor till 46 (alltså tre rapporter).

Stickor: 3 mm
Garn: 
  • Marino Soft från Cewec, 100 % akryl (första paret som skiftar i vit-grå nyanser)  
  • Doris garn från Vartofta, 100 % ull (de ljusgrå)


Jag lade upp 46 maskor och stickade resår 1 rm, 1 am i 5 varv, stickade 5 hela omgångar med spetsmönster. Sen stickade jag in en tråd för tummen över de 8 mittersta maskorna i en rapport, på första varvet, se steg-för-steg beskrivning här, och gjorde hela rapporten klar (totalt 6 omgångar). Avslutade med resår på samma sätt som i starten och elastisk avmaskning. 

Plockade upp totalt 16 maskor runt tumtråden, plus en maska i varje sida, totalt 18 maskor. Det första parets tummar är stickade i 10 varv slätstickning och 5 varv resår, innan de är avmaskade. Det andra paret är stickade i 5 varv slätstickning och 5 varv resår.







Det är roligt att använda vissa mönster på andra projekt utanför det dem var ämnade till. Nästa kanske blir hela vantar? Vi får se, jag lägger nog upp ett par till i alla fall så får jag se hur långt jag kommer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar