söndag 31 augusti 2014

Stickade vantar i "Netto-garn"


Köpte garn på Netto förra veckan för 20 kr/nystanet. Dessa innehåller 70% ull och 30% soja. Jag har aldrig testat det här garnet tidigare och vet inte hur de håller formen eller tvätt. Det återstår att se :-)

Till vantarna använde jag 2 nystan som var väldigt lika i färgsättningen. Det blev lite garn kvar från varje nystan.

Spetsmönstret är från Monkey sockorna jag stickat tidigare.
Stickor 3 mm

Jag lade upp 48 m eftersom spetsmönstret är delbart med 16 maskor och delade dem på tre strumpstickor (16 m/sticka). Stickade sedan 5 omgångar med spetsmönstret och gick över till slätstickning för handen. Justera samtidigt maskorna till 4 stickor (12 m /sticka) så att man ser insida och utsida enklare, sätt markörer på kanterna för att förenkla inför minskningen för fingrarna.

Efter 11 varv slätstickning började jag öka för tumkilen: på varje sida om 5:e maskan från start (vänster vante) och 5:e maskan från slutet (höger). Sätt markörer på var sida om den 5:e maskan och öka på insidan av markörerna genom att lyfta tråden som är mellan maskorna, vrida och sticka rät. Låt markörerna flytta med upp för varje varv.

Vartannat varv ökning, innanför markörerna och vartannat varv räta maskor över hela varvet tills jag hade 17 tum maskor.

Nästa varv satte jag alla tum maskor på en tråd och lät de vila medan jag stickade färdigt själva vanten. Jag lade inte upp någon maska på insidan av tummen utan fortsatte med samma antal maskor som vid starten.

Minskning för fingrarna så här: 
*Början på varvet stickade jag 1 rm, lyft 1 maska, lyft 1 maska och sticka de båda lyfta maskorna tillsammans = maskan lutar åt vänster. Sticka tills du har 3 maskor kvar innan kanten på vanten, sticka 2 maskor tillsammans och 1 rm.*

Upprepa *-* på andra sidan vanten. Nästa varv stickas utan minskning.

Fortsätt minskningen på vartannat varv tills det återstår 12 maskor. Ta av tråden och dra igenom alla 12 maskorna, dra åt och fäst garnet.

Tumme:
Sätt tillbaka de 17 maskorna på stickorna och plocka upp 1 extra maska bakom tummen och sticka slätstickning tills du har längden du önskar på tummen. Sticka 2 maskor tillsammans hela varvet, ta av tråden och dra igenom de sista maskorna, dra åt och fäst tråden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar