tisdag 2 september 2014

DIY - unikt soffbord gjord av väggklocka och pall


Hemmagjort UNIKT soffbord :-)

I somras blev det äntligen slag i saken... Jag beställde en ny soffa! Det var inte en dag för tidigt, det kan många intyga. I och med det tillkom dock sökandet efter ett nytt soffbord och det var inte det enklaste! Vår gamla soffan var nämligen en hederlig (rak) tresitssoffa som vi hade ett 120 cm långt soffbord till och det funkar ju inte till en soffa med divan, så det var bara att börja kika runt. 

Hittade jag nåt som jag gillade i rätt storlek så skenade priset iväg rejält och skulle jag gå efter pris så var det lika med noll... så det fick bli en egen variant. :-)

Mina krav:
För det första skulle det inte vara längre än 80 cm och helst runt eller ovalt för att inte ta över hela rummet. För det andra ville jag att det skulle ligga under 1000 lappen.

Med en pall och en väggklocka blev resultatet ett UNIKT hemmagjort soffbord! 




  1. Jag började med att skruva loss visarna som satt med två små muttrar på en gängad skruv rakt igenom klockan. På baksidan satt själva lådan med klockverket och batteriet fast med dubbelhäftad tejp så den ryckte jag bara loss. Kvar blev då ett perfekt hål att använda till en "antik" skruv jag hade i lådan. Bordskivan är klar!
  2. Nästa moment var att montera ihop pallen. Tanken med en trebent pall var att benen lutar utåt och gör den stadigare eftersom tyngdpunkten sjunker och som ni ser har den en gängad mitt pinne som gör att man enkelt kan höja och sänka pallen. Det resulterar i att man i slutänden kan höja och sänka bordsskivan! En bonus som jag inte hade tänkt på innan.
  3. Så mätte jag ut mitten på pallen och borrade ett litet hål för skruven.
  4. Sen var det bara, på med trälim på pallen och skruva i skruven mitt i bordskivan (där visarna på klockan suttit) och rätt ner i pallen. Klart!

Så var landade priset?
Pallen från IKEA var på rea (utgående modell) och kostade 49 kr. Klockan köpte jag på Chilli för 699 kr. Nu har jag sett att även MIO har precis samma klocka men för 995 kr. Det totala priset för mitt soffbord blev.... 748 kr!!! 

Jag är såå nöjd med allt från idén, enkelheten, priset och att kunna skapa något själv av så enkla medel. Bonus är att den är unik och häftig! 



Väggklocka från Chilli

Pall från IKEA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar