torsdag 26 februari 2015

Långa sockor i Regia garn



Stickor 2,5 mm
Garn: 100 g Regia
Mönster: eget påhitt allteftersom...

Garnet räckte så mycket längre än jag förväntade mig :-)

Det här är inget mönster, mer som tips eller inspiration till er som redan är vana tå-upp stickare.

Tå-upp med 8 maskor som start.
Ökade vartannat varv tills jag hade 60 maskor.
Slätstickning tills det var dags att öka för kilen, Kilens maskor stickade jag aviga och ökade tills jag hade 18 kilmaskor.

Hälen är förkortade varv och hälkappan är stickad med lyfta maskor på vartannat rät varv och förskjutet varannan gång.

Stickade resår 4-5 cm och gick över till slätstickning med lyfta maskor på vartannat varv: *4 rm, lyft 1 maska rät*.
Utmed skaftet ökade jag några maskor jämnt fördelat på det slätstickade området med ca 4-5 cm mellanrum tills jag hade 72 maskor totalt. Övergick då i resår *3 rm, 3 am* tills garnet tog slut. Maskade av med elastisk avmaskning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar