onsdag 16 september 2015

Sy projekt



Jag har inte lyxen att ha ett rum för mina hobbies så jag måste stuva fram och ta bort mina grejer beroende på vad jag ska pyssla med och när det är syprojekt på gång innebär det en explosion av sygrejer. Köksbordet invaderas av allt från symaskin, trådspill och tygbitar, till att användas för klippning och nålning, lådor med tråd och annat smått belamrar bordet medan vardagsrummet "pryds" av strykbräda, strykjärn och högar av tyger. 

Eftersom köksbordet blir belamrat under dessa tider underlättar det att ha koll på vart alla saker hamnar när det är dags för måltider mitt i sy projekt. Allt ska ju bort och sen fram igen. Puh! Det  är lätt att det hamnar grejer över hela lägenheten och sen hittar jag ingenting - fast jag "nyligen" använt det.

Idag har jag gjort flera saker för att underlätta när jag ska sy: ett underlägg med fickor, en nål dyna som jag fäst med säkerhetsnål i underlägget och en påse för trådspill och annat små skräp. Min förhoppning är att det ska underlätta när det är mat på gång. Planen är att bara rulla/vika ihop hela underlägget, med hela rasket, och lägga det ovanpå symaskinen som då åker ner på golvet. 

Mönstret/idén för underlägget med fickor hittade jag här:  http://thecraftymummy.com/2014/09/sewing-machine-mat-with-pockets/ 
Nåldynan och påsen är gjort efter eget huvud. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar