lördag 24 september 2016

Vimsiga Annas sjal - nytt stick mönster

Vimsiga Annas sjal kom till en dag då ingenting stämde. Jag började experimentera med ökningar som till en trekantssjal men ville ha nåt annorlunda och lätt att vira runt halsen utan att bli för klumpig.

Början på sjalen är som en trekantssjal men sen händer plötsligt nåt - man maskar av mitt fram och fortsätter bygga på sidorna. Jag hade jätteroligt när jag gjorde den här sjalen, som fungerar mer som en halsduk för mig själv men som är lätt nog att slänga över nacken/axlarna om man hellre vill ha det. Den är inte lika stor som en vanlig trekantssjal på djupet men flärparna har längden för att den inte ska trilla av.

Mönstret finns på:
Craftsy: http://www.craftsy.com/pattern/knitting/clothing/vimsiga-annas-sjal/224322?rceId=1474720834793~ufsky84g
Ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/vimsiga-annas-sjal

Mitt fram - som även kan vara mitt bak i nacken :-)


Lindad ett varv runt halsen - med och utan knut.

Lindad flera varv runt halsen - ändå är den inte stor och otymplig :-) 




Här syns formen bättre.
Mitt fram har ni trekantsbiten, sen en skålning runt hals/nacke och så de långa, smala och utdragna flärparna :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar