måndag 14 maj 2018

Elise väska - öppning och blixtlås

Den här delen handlar om öppningen i väskan och jag gillar väskor som går att stänga så jag har valt att sy dit ett blixtlås. Det går ju att hoppa över denna del och ha väskan öppen som en kasse, vilket också är snyggt.

Nu kommer markörerna väl till användning. Man slipper klura ut var hörnen är, bara tuta och köra :-)

Arbetet virkas fram och tillbaka mellan de 2 markörerna på långsidan. I början på varje varv gör jag 1 lm och 1 fm i allra första maskan.

Måttet mellan markörerna på långsidan, bestämmer längden på
blixtlåset. I mitt fall 30 cm.

Startposition:
Efter sista varvet med fm som gjordes i förra inlägget är du vid 2:a markören, dvs den längst till vänster på bild. Vänd och virka från insidan av väskan: Fm i främre maskbågen hela vägen till nästa markör. Vänd. (På min väska blev det 83 fm).

Fortsätt och virka fm som vanligt, fram och tillbaka, totalt 9 varv.

Jag har randat 2 v mörklila, 2 v lila, 2 v lavendel och 3 v vitt.
Nu är ena sidan klar. Gör likadant på nästa långsida.

Så här ser det ut på kortsidorna :-)



Blixtlås
De virkade flärparna ska nu fästas vid ett blixtlås. Jag köpte ett vanligt i plast men du väljer själv om du vill ha med bredare "tänder", i plast eller metall...


Nåla fast blixtlåset längs ena sidan. Start och slut på blixtlåset
ska vara kant i kant med den virkade flärpen.

Några millimeter från "tänderna" så blixtlåset kan öppnas och
stängas utan att fastna i sidorna.

Kanten på blixtlåset hänger fritt och kommer vikas in
och fästas på insidan senare, så de bryr vi oss inte om.


Här är ett exempel på hur det inte ska se ut. Den virkade kanten
ska sluta vid metall pluppen på blixtlåset så här fick jag nåla om.
Gör om, gör rätt :-)
 Nedan följer en bildparad på arbetet. 
Sy fast blixtlåset
Jag syr med nål och tråd, först på framsidan där alla nålarna sitter. Täta små stygn några mm från plast tänderna på blixtlåset hela vägen till slutet räcker fint. Sen vänder jag och fäster kanten på blixtlåset från insidan med lätta "kast". Jag gillar när det är prydligt även på insidan :-)

En del tycker att det är lättare att sy fast blixtlås på maskin och det är upp till var och en. Det finns även virknålar med vasst huvud, om man känner för att virka dit blixtlåset.

När ena sidan är klar, nåla och sy fast blixtlåset på andra "flärpen". Här kan det vara enklare att ha blixtlåset öppet. Men ett tips är att kolla noga innan man syr, att blixtlåset sitter där det ska. Testa att öppna och stänga väskan medan den är nålad. Bara ett tips :-)

Insidan är lika snygg som utsidan :-)

Stängd väska.

Öppen väska :-D

Så här ser kortsidorna ut nu när blixtlåset är på plats.
(Här har jag vikt in flärparna från blixtlåset)



Kortsidorna
 Vänd hela väskan ut och in och dra igen blixtlåset.

Nåla och sy ihop kortsidorna med små täta stygn.
Vik även flärparna från blixtlåset utåt och tråckla fast dem
när du ändå är i farten.


Vänd tillbaka. Klart!
Nu är det bara handtagen kvar. De tar vi på torsdag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar