lördag 16 juni 2018

Återbruk av trasig rundsticka

Det kan tydligen hända vem som helst, plötsligt knäcks ena stickan på rundstickan 
För min del har det aldrig hänt tidigare under alla dem åren jag har handarbetat så för att jämna ut oddsen har det nu hänt två gånger medan jag fortfarande stickar min poncho Felicity.  Som "stickerska" kan man bli halvt knäckt bara av ljudet och med över 200 maskor på stickan blir det lätt ett stressmoment man vill lösa bums.
Jag hade extra hemma så stressen blev inte så stor, desto större blev sorgen över en kamrat som hängt med länge.  När nästa sticka bröts av började jag fundera på hur hårt jag stickar som kan bryta av 2 i samma arbete. Jag som stickar så harmoniskt  Så kom återbrukshjärnan igång med frågan: kan man använda den trasiga stickan på nåt sätt?
Kom fram till detta:
1) Knipsa/klipp av vajern nära den trasiga stickan så vajern blir frilagd.
2) 3 pärlor eller kulor (jag har använt träkulor) i passande storlek träs på vajern.
3) vänd änden på vajern tillbaka in i närmaste pärl- eller kulhål och vidare in i nästa pärla. En liten ögla blir då kvar som stopp.
Jag la en droppe superlim på vajern mellan kula nr 2 och 3 för att fästa både kulor och vajer i varandra.
Klar!
Jag tänker att den här stickan kan användas på samma sätt som en klassisk jumpersticka med fördelen att arbetet inte behöver lyftas varje gång utan kan vila på vajern som dessutom är längre än vanlig jumpersticka. 
Jag nämnde i början på inlägget att jag bröt av 2 och det hade varit idealiskt eftersom jag då haft 2 i samma storlek... Men, när jag skulle knipsa av den trasiga stickan på den andra så... ja.... jag råkade klippa bort den hela stickan, inte den trasiga  Ja ja, hädanefter blir det att spara trasiga rundstickor i alla fall 
Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar