fredag 23 april 2021

DIY tutorial kuvert folder

 


Testade att göra en folder som viks ihop till ett kuvert häromdagen. Det blev ju rätt lyckat!

Material som jag använt: 
1 ark 30,5 x 30,5 cm från RePrint
1 kuvert, mitt mäter 16 x 11,3 cm
lim/ dubbelsidig tejp
cirkelpunch, garn/tråd och änglaben till knapp
distress ink
restpapper från annat projekt till förstärkning av knapp och ev extra fickor

Jag utgick från det kuvert jag hade hemma, så har du en annan storlek på kuvertet får du tänka till lite och justera när du skär/klipper ut basdelarna. Ska försöka förklara allt eftersom.

1)  Ark 30,5 x 30,5 cm
     

Mät 16,5 cm från ena kanten och skär/klipp till en rektangel.
 Den här biten är nu 30,5 x 16,5 cm.
Mät 9,5 cm från båda kortsidorna på rektangeln och biga 4 ggr mot kortsidan.

Jag kom fram till detta mått genom att mäta ut var mitten av den långa rektangeln var och lägga mitten av kortsidan på mitt kuvert vid samma punkt. Då kunde jag se vart jag ville att vikningen av under- och överdelen skulle bli. La till ett par mm på vardera sida och då hamnade jag på 9,5 cm från kortsidorna. Ville att vikningen skulle vara 4 bigningar tjock. Du kanske vill ha ett annat mått :).

2) Ta nu fram den överblivna remsan och skär/klipp av 2 bitar á 10,5 cm. Dessa ska bli invikningen på kortsidorna. 


10,5 cm kort

11,5 cm lång

Biga 4 ggr 8 cm från kortsidan. 
Den korta delen (från sista bigningen) är ca 1,5 cm bred.
Det är denna del som vi nu fokuserar på.

Klipp av en liten triangel i hörnen på båda delarna.
OBS att vi är på den biten som mäter 1,5 cm från sista bigningen.

Placera sidorna enligt bild...

... och limma/tejpa den korta delen mellan bigningarna på
långa rektangeln, dvs enbart 1,5 cm ska fästas,
INTE bigningarna/vikningarna.

Här passar jag på att runda av alla hörn också.

Kuvertet kommer att ligga över skarvarna men limmas
inte fast än.

Nu är basen färdig! 

3) Vidare till belly band och fickor :)

Dessa bitar finns kvar av arket och här testar jag mig
fram. Jag vill ha någon form av band/fickor på alla 
fyra delarna runt kuvertet. 

Jag delar den stora biten som är kvar och gör två fickor.
Experimenterar mig fram. Ser till att det finns rum
att vika in kanterna på belly bands och fickor.




 
Testar: Två belly band av de små bitarna blir kanon :)


Rundar av ena fickans hörn eftersom den hamnar i ena hörnet.


Distressar alla bitar inklusive den stora basdelen.



Sätter dubbelhäftande tejp på alla bitar, men av-
vaktar tills jag fäster allt. 

Gemar fast alla bitar :)

4) Stängningen
En överbliven bit får bli knapp.

Klipper/punchar ut 4 delar. Får ta restpapper från
annat projekt. Dessa för att förstärka knappen.

Dessa tre limmas ihop för att göra "knappen" stadig.

Distressar "knappen".
Den sista bruna cirkeln kommer agera som
förstärkning på insidan.
Gör hål i båda.

Mäter ut och stansar hål i framsidan,
dvs den övre delen av foldern.

Fäster "knappen" med änglaben och ser till att insidan
har förstärkningen. Limmar fast cirkeln och sätter en
bit papper över änglabenen. De kommer att döljas under
belly bandet som är planerat att sitta över MEN för att
inte papper, stickers eller annat som jag vill sätta fast
bakom bandet ska fasta i "benen" behöver jag sätta en bit
papper över. Washitejp funkar säkert också bra. 

Framsidan med knappen :)



NU är det dags att fästa alla delarna. Änglabenen döljs
av bellybandet längst upp. Smart, eller hur :)

Viker in sidorna.

Viker upp underdelen.

Och ner med "locket".
Fäster snöre runt knappen, ser till att det går att vira
runt hela kuvertet, tillbaka runt knappen.


En fjärilscharm får bli pricken över i:et.

Kom på efteråt att jag ville ha extra fickor på de delar man viker in. Så det fick bli av ett annat papper.




Hoppas att det var tillräckligt tydligt för att ni ska kunna göra egna varianter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar