måndag 30 september 2013

DIY - Öka vidden på stövelskaft

Japp, jag tillhör den ljuvliga skaran som har... hrm... "muskulösa" vader. Vilket gör det i stort sett omöjligt att hitta snygga stövlar med höga skaft i vanliga skoaffärer. De är helt enkelt alldeles för tighta! Så, jag får alltid hålla mig med stövlar som har låga och vida skaft. 

Men, nu har jag experimenterat!
På ett "hemmaloppis" fyndade jag ett par skinn stövlar och tanken var att ge dem vidare till syrran eller nån som ville ha dem men så började tanken komma... om jag skulle testa att sy dit en kil. 

Bra att ha till hands, förutom tråd, nål och klämmor.

En vanlig stövel från Scorett, 42 cm vidd i övre kanten.

Jag tog saxen och klippte upp mitt bak.
Testade emellanåt för att se hur långt snitt jag
var tvungen att göra för att det skulle kännas
bra. Det var helt på känsla.

Håltången kom väl till användning.
Jag markerade först med penna,
1 cm mellanrum och ca 1 cm innan-
för kanten.

Här är mallen för kilen.
Hur vet man då hur bred och lång kil som behövs?
Mät övre kanten med stöveln på, hur stort blir glappet?
Testa att klippa ut i rest-tyg eller servett.

Jag hade lite skinn liggande. Markera ut kilen
och klipp ut med sömsmån, ca 1 cm runt om.

Markera ut samma mått som du gjorde runt
kanten på stöveln och gör hål.

Testa att klämma fast kilen mitt bak. Avigsida
mot avigsida.




När allt passar är det bara att sätta igång att "sy"/ trä i hålen på både kil och stövel. 
Jag har bara använt bomullsgarn och sytt två varv.
Som avslutning virkade jag en lm-kedja och trädde i stygnen. Slutresultatet blev överraskande bra, nästan som en "lapp-stövel" men utan "näbben" :-) 
Nu kan jag spatsera omkring i mina egna höga stövlar!

Med kilen blev de hela 7 cm vidare i övre kanten och sitter perfekt!

Liiite svårt att ta kort på sig själv bakifrån :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar