måndag 28 oktober 2013

Stickade "Glad sockar" - gratis mönster



Jag fortsätter att träna på att sticka hälar och den här gången blev det riktigt bra. Två toe-up samtidigt på magic loop OCH en bra häl, det är inte fy skam! 
:-)

Stickor: 3 mm
Garn: Marino Soft från Cewec, 100 % akryl
Garnåtgång: 50 g
Masktäthet: 5 rm x 6 varv över 2 cm
Storlek: 38-39 (fotlängd 25 cm)

Start: JMCO totalt 20 m (10 m/sida)

 Tå & fot


 Tå: Öka varannat varv innanför första och före sista maskan på varje sida tills du har 24 m/sida.

Fot: Över de första 24 m stickade jag resårstickning:1 rm, 2 am *2 rm, 2 am* och avslutade med 1 rm. = ovansidan av foten. Resterande 24 m i slätstickning = sulan.

När sockan mätte 15 cm från start började jag med "kilen", som jag stickade i am. 


1) Ovansidan stickas som vanligt i resår stickningen.

Kil på varje sida om sulan: Öka 1 m i början på varvet genom att plocka upp tråden emellan maskorna, vrid och sticka avig. Fortsätt över alla 24 m som tidigare med slätstickning. Öka efter sista maskan, genom att plocka upp tråden emellan maskorna och sticka avigt.

2) Sticka ett varv utan ökning.

Öka på samma sätt, vartannat varv, precis före och efter slätstickningen av sulan, tills du har 11 aviga maskor på varje sida, totalt 46 maskor på "sula-stickan".

Sticka över foten (resår) och första kilen (avigmaskor).

Nu börjar short row turn heel- dvs hälvändningar 
och det stickas nu över de 24 slätstickade maskorna endast!



1)
[RS] Sticka alla slätstickade maskor - vänd - [AS] lyft första maskan till höger sticka som om du skulle sticka den avigt OCH dra garnet över stickan och maskan till baksidan. Nu har du en dubbel maska. Fortsätt sticka alla avigmaskor - vänd -  flytta första maskan till höger sticka som om du skulle sticka den avigt OCH dra garnet över stickan och maskan till baksidan = dubbel maska. Du är nu i början på rätsidan igen och har 1 dubbelmaska på varje sida.

Fortsättningsvis:
[RS] Sticka alla maskor tills du når dubbelmaskan - vänd - lyft 1:a maskan avigt och gör en dubbelmaska.
[AS] Sticka alla maskor tills du når dubbelmaskan - vänd - lyft 1:a maskan avigt och gör en dubbelmaska.

Fortsätt vända före dubbelmaskorna tills du har:
9 dubbelmaskor - 6 enkla maskor i mitten - 9 dubbelmaskor (= 24 hälmaskor)

2)
(Nu har du precis vänt, lyft 1:a maskan avigt och gjort sista dubbelmaskan på höger sida).
Sticka de 6 enkla maskorna och de 9 dubbelmaskorna på vänster sticka i slätstickning. Du stickar de två trådarna som bildar 1 dubbelmaska tillsammans, de är ju egentligen bara en enkel maska. Vänd när du har stickat sista, lyft första m utan att göra en dubbelmaska, sticka am tillbaka och vidare över alla dubbelmaskor som är kvar. När du  nått sista dubbelmaskan på avigsidan vänder du igen utan att göra en dubbelmaska.

Bravo! Du har gjort klart hälvändningen!

Nu blir det häl-lapp (förstärkt)

1) Lyft första maskan rät, *sticka 1 rm, lyft 1 m rät* upprepa *-* över alla maskor tills du når sista maskan innan kilen: Lyft sista m på hälen, lyft 1:a maskan på kilen och sticka dessa två tillsammans (ssk) - vänd!

2) Lyft 1:a maskan avigt och sticka avigmaskor över alla hälmaskor, tills du  når sista maskan innan kilen: Sticka sista maskan på hälen och 1:a maskan på kilen avigt tillsammans - vänd!

Nu upprepar du proceduren med lyfta maskor + rm, sista och första kilmaskan ssk på rätsidan - vänd - och sticka tillbaka avigt tills du når kilen och stickar sista och första kilmaskan avigt tillsammans.

Fortsätt på varje varv tills alla kil maskor är slut.

Nu är hälen klar!! Kolla så att du har totalt 48 maskor på stickorna igen.

Skaft

Jag fortsatte med resåren på framsidan och slät på baksidan och avslutade med bara resår sista tre cm. Anledningen till de korta skaften var att garnet tog slut... Hoppsan! men nu har jag en fungerande häl, för mig i allafall, och det känns fint att ha knäckt den koden!

4 kommentarer:

  1. Ser otroligt fint ut!! Grattis
    Känns så himla skönt då man "knäckt en kod"

    SvaraRadera
  2. TACK för mönstret! Nu kanske jag vågar mig på att sticka sockar på strumpstickor...:)

    SvaraRadera
  3. Tack för fina kommentarer! Ja, när man väl knäckt en kod öppnar sig en helt annan värld :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Petra,
    var hittar jag en bra beskrivning på hur jag stickar 2 sockor samtidigt med magic loop? Har du någon bra länk?
    Tänkte jag får ju utveckla mig och lära mig något nytt när alla mönster är enkla ;-)

    SvaraRadera