lördag 15 november 2014

Födelsedagspresent med en "touch of" Lappland :-)


Idag ska vi iväg och fira Sofia som fyllt 27 år.... igen! Det har hon gjort nio år i rad nu ;-)
Lapp-sockorna står egentligen på julklapps-önskelistan men vad sjutton vore livet om man inte rörde till det ibland och vad passar bättre in i Lapplandstemat än glögg med hjortron? Så får det bli!

Mönstret på sockorna hittar du här:  http://www.ravelry.com/patterns/library/lapplandssockar

Jag har stickat dem i Viking garnet Sportsragg, stickor 3,5 mm och har följt Johannas mönster förutom på den vikta kanten. Jag stickade mosstickning istället för avigmaskor, ogillar när det rullar ihop sig och tycker att det blir lite snyggare med "mossan". :-)

När jag sydde broderierna började jag på samma ställe, mitt bak, för att lättare se och hålla reda på var jag skulle sy men det innebar även att alla 6 trådarna började och slutade mitt bak - ett dilemma när man ska fästa alla trådar. Det skulle inte bli snyggt insåg jag, så det fick bli en tofs istället. Jag knöt ihop trådarna på insidan och drog igenom på framsidan, knöt alla trådar igen och gjorde en tofs av alla trådar. Kan tyckas vara en latmansjobb att göra så här istället för att fästa alla trådar men faktum är att jag tycker det blev en extra rolig "touch". :-)




2 kommentarer:

  1. Hahahaha ja 27 år är ett bra tal att fylla. Jag älskar mina sockor petra, du vet ju allt i vad som gör mig glad. Tack för att ni kom och firade mig, har saknat er min goa familj. Krammm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni finns alltid i våra tankar och hjärtan. Kram kram

      Radera