måndag 1 december 2014

Koft KAL - Del 3: räkna ut uppläggningsmaskor



Provlappen är klar och jag har räknat maskor och antal varv ett flertal gånger så att jag inte missat nåt.

Så, 20 maskor x 30 varv på 10x10 cm på 3 mm stickor.

Del 3 handlar om att

  • räkna ut hur många maskor man behöver lägga upp utifrån provlappen: 102 m
  • bestämma sig för vilket sätt man vill sticka raglan: jag stickar 2 maskor mellan ökningarna.


Efter en del klurande och räknande visar det sig att jag lägger upp samma antal maskor som KAL:en :-) Dock väljer jag att sticka skorstenskragen efteråt. Det beror på att jag inte är klar med min mönsterbård, vilket inte gör något skillnad egentligen mer än att jag kommer ha tid på mig att göra mönstret klart tills jag når midjan (som jag planerar ha samma mönsterbård). Det känns faktiskt skönt. Det finns tid att klura och skissa på den biten.

Stickningen är igång!

Stort tack till Stickamera & Dödergök som gör detta möjligt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar