torsdag 5 augusti 2021

Te färgat papper

Jag älskar vintage looken man får av att färga papper med te. Det är dessutom enkelt. 
Allt man behöver är 5 påsar svart te. Jag köper de billigaste i storpack. 

Gör så här:
1. Koka upp vatten och dunka ner alla påsarna i vattnet och låt dra några minuter medan du plockar fram en gratängform som rymmer storleken på pappret som du vill färga. Häll över tevattnet i formen och lägg ner ett papper i taget. Tryck ner varje papper helt innan du lägger i nästa. Fortsätt tills formen är full. Behöver du fylla på med mer te vatten går det bra att använda samma påsar och låta de dra igen. 
Jag brukar lämna formen med papper till nästa dag, så de får dra åt sig det de kan. Det går att sätta fart med torkandet så fort vattnet svalnat, om man vill ha en ljusare färgning. 

2. Torka papper i ugnen 
150 grader
Lägg pappersarken en i taget på en plåt. Jag använder bakplåtspapper för att fånga upp sölet som blir. Det går att lägga överlappande ark om man färgar ex bokpapper, kopieringspapper och dyligt. Då kör jag tex 7 ark i taget. Är det kuvert eller tjockare papper som vanligt ritpapper, lägger jag de separat på plåten. Men det kan du experimentera dig fram. 
In i ugnen, längst ner, i 10 min. Klart! In med nästa plåt 💛
Sen kommer de ut härligt krispiga 🥰
Färgade med te: ritpapper i A5 och A6, kuvert och så de senaste boksidorna.

Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar